Contractul de inchiriere te scuteste de neplaceri.
Ce este foarte important, atunci cand inchiriezi o locuinta, este sa faci un contract de inchiriere cu propietarul acesteia.
Astfel, el nu va putea sa iti majoreze in mod abuziv chiria sau sa te evacueze din apartament fara motiv. Contractul trebuie sa stabileasca urmatoarele drepturi si obligatii pentru chiriasi;
- Apartamentul inchiriat trebuie primit in buna stare de functionare a instalatiilor
- Din momentul inchirierii, propietarul apartamentului nu il va stanjeni pe chirias cu prezenta sa.
- Propietarul nu poate efectua modificari in spatiul apartamentului fara acordul chiriasului.
- La randul sau, chiriasul trebuie sa pastreze in bune conditii apartamentul
- Chiriasul se obliga sa plateasca chiria la termenul scadent convenit in contract.
- Pe durata inchirierii, acesta va suporta toate cheltuielile cu utilitatile, respective intretinere, curent, telefon etc.
- Chiriasul va face lucrarile de reparatii la apartament pe cheltuiala sa d oar daca el este cel care a provocat defectiunea.
Contractul de închirere este un acord privat între doua persoane: proprietar si chirias
Contractul de închiriere
Este un document semnat între chirias si proprietar si care contine toate conditiile unui acord. Proprietarul poate sa-l faca prin intermediul unui reprezentant, administrator de imobil, care are rolul sa gestioneze contractul si sa încaseze chiria.
Ce date trebuie sa contina contractul de închiriere:
Nume si datele proprietarului si ale chiriasului
Adresa locuintei de închiriat si adresa administratiei de proprietati
Durata contractului
Chiria
Inchirierea unei locuinte presupune costuri suplimentare. Pe unele le poti anticipa, la altele nici nu te-ai gandit. Daca traiesti pe cont propriu, analizeaza ghidul nostru “Traiul pe cont propriu”, pentru mai multe informatii. Iata cateva sugestii utile pentru ca schimbarea locuintei tale sa se desfasoare cat mai usor.
Notiuni de baza
La inchirierea unei locuinte ti se poate cere sa platesti un avans (chiria pe mai multe luni), inainte de a te muta. Gandeste-te la contractul de inchiriere si afla ce alte cheltuieli vei mai avea de platit.
Avansul si prima chirie
Cei mai multi proprietari doresc sa platesti chiria anticipat pe mai multe luni. Prima plata poate reprezenta chiria pe prima luna si o garantie .Garantia se plateste pentru a acoperi eventualele daune sau costuri suplimentare si o vei primi inapoi cand te vei muta, in cazul in care nu au existat daune. Unii proprietari vor ca avansul sa acopere si eventualele facturi neplatite.
Optiuni de inchiriere
Ai posibilitatea de a inchiria direct de la un proprietar sau de la o agentie imobiliara Asigura-te ca ai un contract de inchiriere care sa specifice clar responsabilitatile ambelor parti, atat ale chiriasului cat si ale proprietarului, si citeste-l inainte de a semna. Nu inchiria fara un contract de inchiriere!
Iti permiti sa inchiriezi o locuinta?
Este important sa fii sigur ca iti poti permite sa platesti chiria si facturile aferente, de aceea trebuie sa fii sincer cu tine si sa nu te lasi prada tentatiei de a inchiria o locuinta daca stii ca o sa-ti depasesti bugetul. Poti verifica ghidul nostru si Calculatorul de buget, pentru a-ti calcula resursele financiare.
Alte costuri
Daca apelezi la o agentie imobiliara, ai de achitat un comision. Valoarea acesteia este de cele mai multe ori egala cu contravaloarea chiriei pe o luna. Fii atent la toate costurile aditionale si include-le in bugetul pe care ti-ai propus sa-l cheltuiesti cu mutarea. Ia in calcul si faptul ca s-ar putea sa ai nevoie de transport pentru mutarea lucrurilor sau poate ca ai nevoie sa cumperi lucruri noi, precum mobila sau obiecte casnice.
Realizeaza cat mai multe lucruri cu banii tai!
Afla cum poti face economii la cheltuielile zilnice dar si la cheltuielile mai mari, precum cele pentru utilitati sau taxe si impozite.
Recalculeaza-ti bugetul
Dupa ce te-ai mutat, ar fi bine sa-ti recalculezi bugetul tinand cont de noile cheltuieli. Daca e prima data cand stai pe cont propriu, va trebui sa adaugi in lista de cheltuieli si banii alocati pentru utilitati cum ar fi gazele, apa si electricitatea. Acceseaza calculatorul de buget sau descarca planificatorul de buget.
Asigurarea
Proprietarii pot avea asigurare prin care se protejeaza proprietatea dar si mobilierul. Este putin probabil ca ele sa asigure si bunurile sau mobilierul tau. Discuta cu proprietarul despre ce acopera asigurarea existenta. Gandeste-te cat crezi ca valoreaza bunurile tale. Apoi cauta cea mai potrivita asigurare pentru tine. Poti compara ofertele folosind diferite instrumente de pe diferite site-uri. Dar tine cont de faptul ca nu toti agentii de asigurari sunt listati pe aceste site-uri.
Actualizeaza-ti datele de contact
Daca iti schimbi adresa, asigura-te ca ti-ai anuntat banca, furnizorii de servicii, firma de asigurari, precum si toate celelalte institutii financiare cu care colaborezi.Poti sa te interesezi daca Posta Romana ofera servicii de redirectionare a corespondentei. Mai multe pe http://www.posta-romana.ro/services/personal#alte-servicii_39
Corespondenta fostilor locatari
Nu pastra, dar nici nu arunca corespondenta adresata chiriasului sau proprietarului anterior. Daca nu cunosti noua adresa a acestuia, restitui-o intotdeauna expeditorului. Pentru aceasta nu trebuie sa platesti, nu ai nevoie de timbru. Trebuie doar sa scrii pe plic “Restituiti la expeditor” si sa il depui intr-o casuta postala. Vei evita, astfel, problemele in cazul in care fostii locatari nu au respectat termenele de plata.
Dificultati posibile
Afla de ce tipuri de ajutor beneficiezi, daca ai dificultati cu plata chiriei sau cu proprietarul.
Dificultati cu plata chiriei
Risti sa fii evacuat daca nu-ti platesti chiria la timp. Chiar daca ai si alte datorii, plata chiriei trebuie sa fie o prioritate. Daca ai greutati financiare, discuta cu proprietarul si incearca sa ajungi la o intelegere cu el, avantajoasa pentru amandoi.
Incidente cu proprietarii
Daca ai probleme cu proprietarul sau vreo dificultate in legatura cu restituirea avansului, tine cont de faptul ca ai anumite drepturi, conform contractului pe care l-ai semnat. Verifica contractul si afla ce trebuie sa faci in continuare.
LEGISLATIE
Definirea veniturilor din cedarea folosintei bunurilor
Veniturile din cedarea folosinţei bunurilor sunt veniturile în bani şi/sau în naturã provenind din cedarea folosinţei bunurilor mobile şi imobile, obţinute de cãtre proprietar, uzufructuar sau alt deţinãtor legal.
În aceastã categorie de venit se cuprind veniturile din închirieri şi subînchirieri de bunuri mobile şi imobile, precum şi veniturile din arendarea bunurilor agricole, din patrimoniul personal.
Veniturile obţinute din închirieri şi subînchirieri de bunuri imobile sunt cele din cedarea folosinţei locuinţei, caselor de vacanţã, garajelor, terenurilor si altele asemenea, a cãror folosinţã este cedatã în baza unor contracte de închiriere/subinchiriere, uzufruct, arendare, si alte asemenea, inclusiv a unor pãrţi din acestea utilizate în scop de reclamã, afişaj şi publicitate.
Incheierea contractului între părţi
Veniturile din cedarea folosinţei bunurilor se stabilesc pe baza chiriei sau arendei stipulate conform contractului încheiat între pãrţi, în formã scrisã, şi înregistrat, în termen de 15 zile de la data încheierii acestuia, la organul fiscal competent şi anume la Administraţia finanţelor publice :
Þ în a cãrui razã teritorialã este situat bunul generator de venit, în cazul bunurilor imobile;
Þ în a cãrui razã teritorialã îşi are domiciliul contribuabilul, în cazul bunurilor mobile.
Obligaţia de a înregistra la organul fiscal contractul de cedare a folosinţei, în formã scrisã, revine proprietarului, uzufructuarului sau altui deţinãtor legal, dupã caz.
Depunerea „Declaraţiei privind veniturile estimate din cedarea folosinţei bunurilor”
Odată cu înregistrarea la Administraţia finanţelor publice a contractului de închiriere încheiat între părţi, contribuabilul va completa şi depune formularul „Declaraţie privind veniturile estimate din cedarea folosinţei bunurilor”.
Declaraţia se mai depune de :
- contribuabilii care incheie acte aditionale la contracte aflate in derulare, in termen de 15 zile de la producerea evenimentului;
Dacă contribuabilul deţine şi închiriază bunuri imobile în locuri diferite, va completa câte o declaraţie pentru fiecare loc de realizare a venitului.
Dacă bunul imobil este deţinut în comun cu alte persoane, fiecare co-proprietar va completa şi depune câte o declaraţie privind venitul estimat, corespunzător cotei de proprietate care îi revine.
Transmiterea ”Deciziei de impunere pentru plăţi anticipate cu titlu de impozit privind venitul din cedarea folosinţei bunurilor”
Pentru stabilirea sumelor reprezentând plăţile anticipate în contul impozitului anual, Administraţia finanţelor publice în raza căreia se află bunul imobil închiriat sau Administraţia finanţelor publice în raza căruia îşi are domiciliul contribuabilul, în cazul bunurilor mobile, stabileşte sumele şi termenele de plată trimestriale şi comunică contribuabilului şi organului fiscal de domiciliu al acestuia ”Decizia de impunere pentru plăţi anticipate cu titlu de impozit privind venitul din cedarea folosinţei bunurilor”.
Efectuarea plăţilor anticipate
În baza ”Deciziei de impunere pentru plăţi anticipate cu titlu de impozit privind venitul din cedarea folosinţei bunurilor”, contribuabilii efectueaza plăţile la Administraţia finanţelor publice pe raza căreia se află domiciliul contribuabilului, în 4 rate egale, până la data de :
Ÿ 15 martie inclusiv;
Ÿ 15 iunie inclusiv;
Ÿ 15 septembrie inclusiv;
Ÿ 15 decembrie inclusiv a anului fiscal.
Dacă plăţile anticipate se stabilesc de către organul fiscal după expirarea termenelor de plată precizate mai sus, sumele datorate pentru trimestrele respective se stabilesc la nivelul trimestrului IV al anului precedent.
Excepţie :Impozitul pe veniturile din arendare se plăteşte în 2 rate egale, până la :
· 1 septembrie;
· 15 noiembrie.
Notă
É Contribuabilul are dreptul să solicite emiterea unei noi decizii de plată anticipată cu titlu de impozit, dacă prezintă organului fiscal noi acte justificative referitoare la veniturile realizate din activitatea desfăşurată. Această modificare a plăţilor anticipate se poate solicita numai dacă venitul se modifică cu mai mult de 20% faţă de venitul luat în calculul impozitului, o singură dată pe an, în cursul semestrului II. În cazul diferenţelor de impozit în plus faţă de impozitul stabilit iniţial, acestea se repartizează pe termenele de plată următoare din cadrul anului fiscal, iar în cazul diferenţelor de impozit în minus se diminuează sumele reprezentând plăţi anticipate proporţional, pe următoarele termene de plată, stabilite iniţial prin "Decizia de impunere pentru plăţi anticipate cu titlu de impozit" sau, după caz, când acestea nu sunt suficiente se diminuează sumele reprezentând plăţi anticipate, pentru perioadele anterioare aferente termenelor de plată, începând cu cele mai apropiate.
É În cazul în care, potrivit clauzelor contractuale, chiria sau arenda reprezintă echivalentul în lei al unei valute, determinarea venitului anual estimat se efectuează pe baza cursului de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Naţională a României, din ziua precedentă celei în care se efectuează impunerea.
Determinarea venitului net din cedarea folosinţei bunurilor
Venitul net din cedarea folosinţei bunurilor se determinã prin deducerea din venitul brut, care reprezintă chiria/arenda in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura prevazute in contractul incheiat intre parti, a urmãtoarelor cote de cheltuieli reprezentând cheltuieli deductibile aferente venitului, astfel:
a) 50%, aplicatã la venitul brut, în cazul contrucţiilor;
Notă :Construcţiile sunt definite conform Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 964/1998.
b) 30%, aplicatã la venitul brut, în celelalte cazuri.
Nota : In cazul contractelor care au ca obiect atat inchirierea/arendarea de constructii cat si de terenuri si in care nu se mentioneaza distinct chiria/arenda aferenta constructiei si cea aferenta terenului, se va aplica cota de cheltuiala forfetara de 30%.
Majorarea venitului brut cu cheltuielile care cad în sarcina proprietarului, dar sunt efectuate de cealaltă parte contractanta
Venitul brut se majoreazã cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispoziţiilor legale, în sarcina proprietarului, uzufructuarului sau altui deţinãtor legal, dacã sunt efectuate de cealaltã parte contractantã, cum ar fi, spre exemplu:
- intretinerea in bune conditii a elementelor structurii de rezistenta a cladirii, elementelor de constructie exterioara a cladirii, cum ar fi: acoperis, fatada, curtile si gradinile, precum si spatii comune din interiorul cladirii, cum ar fi: casa scarii, casa ascensorului, si altele asemenea;
- intretinerea in bune conditii a instalatiilor comune proprii cladirii, respectiv, ascensor, hidrofor, instalatii de alimentare cu apa, de canalizare, instalatii de incalzire centrala si de prepararea apei calde, instalatii electrice si de gaze;
- repararea si mentinerea in stare de singuranta in exploatare si de functionare a cladirii pe toata durata inchirierii locuintei.
In cazul efectuãrii de cãtre chiriaş a unor astfel de cheltuieli care cad in sarcina proprietarului si se incadreazã in cota forfetarã de cheltuieli, cu diminuarea corespunzatoare a chiriei, impunerea ramâne nemodificatã.
Depunerea«Declaraţiei speciale privind veniturile din cedarea folosinţei bunurilor»
În situaţia în care contractul de închiriere îndeplineşte cel puţin una dintre următoarele condiţii:
Ÿ este consolidat în valută;
Ÿ conţine clauze cu privire la suportarea de către chiriaş a cheltuielilor ce cad, conform legii, în sarcina proprietarului (arendatorului);
Ÿ cuprinde alte clauze care nu se pot evalua în momentul încheierii contractului,
se va completa şi depune formularul «Declaraţie specială privind veniturile din cedarea folosinţei bunurilor».
Dacă contribuabilul deţine bunuri imobile în locuri diferite, se va completa câte o declaraţie pentru fiecare loc de realizare a venitului.
Dacă bunul imobil este deţinut în comun cu alte persoane, fiecare co-proprietar va completa şi depune câte o declaraţie specială, corespunzător cotei de proprietate care îi revine.
«Declaraţia specială privind veniturile din cedarea folosinţei bunurilor» se depune, până la data de 15 mai inclusiv, a anului următor celui de realizare a veniturilor, la Administraţia finanţelor publice :
Þ în raza căreia se află bunul imobil, în cazul bunurilor imobile;
Þ unde se află domiciliul contribuabilului, în cazul bunurilor mobile.
Depunerea«Declaraţiei de venit global»
Pentru stabilirea impozitului anual, contribuabilul va completa „Declaraţia de venit global”, care include totalitatea veniturilor obţinute în anul fiscal, inclusiv a celor din cedarea folosinţei bunurilor.
„Declaraţia de venit global” se depune, până la data de 15 mai inclusiv, a anului următor celui de realizare a veniturilor, la Administraţia finanţelor publice pe raza căreia se află domiciliul contribuabilului.
Transmiterea Deciziei de impunere anuală şi regularizarea diferenţelor de impozit
Administraţia finanţelor publice calculează venitul annual impozabil şi stabileşte diferenţele de impozit de plătit sau de restituit, după caz, şi transmite la domiciliul contribuabilului Decizia de impunere anuală.
Diferenţele de impozit se plătesc sau se restituie în termen de 60 de zile de la data comunicării Deciziei de impunere anuală.
Sancţiuni
Nedepunerea la termen a declaraţiilor de venit se penalizează, potrivit art.131 din Ordonanţa Guvernului nr.68/1997 privind procedura de întocmire şi depunere a declaraţiilor de impozite şi taxe, cu modificarile şi completarile ulterioare, astfel:
a. cu 100.000 lei, daca declaratia este depusa cu o intarziere de pana la 30 de zile inclusiv fata de termenul legal stabilit;
b. cu 500.000 lei, daca declaratia este depusa cu o intarziere de peste 30 de zile fata de termenul legal stabilit.
Penalitatile aplicate potrivit lit. a si b se majoreaza cu 10% din diferenta de impozit anual ramas de achitat, stabilita prin decizia de impunere.
Unde se pot obţine informaţii detaliate ?
Informaţii detaliate se pot obţine la:
· birourile pentru asistenţa contribuabililor din cadrul administratiilor finantelor publice;
· la telefoanele (021) 411.40.33 ; (021) 411.40.48, cu taxare normală;
· accesând pagina de internet a Ministerului Finanţelor Publice, la adresa: www.mfinante.ro, unde se poate găsi şi adresa de e-mail la care se pot transmite întrebări.
Site-ul nostru foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării şi pentru a va oferi servicii mai uşor de utilizat. Pentru detalii vă rugăm citiți Politica noastră de confidențialitate. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie